Project Achieved


Gamification for the Planet
Innovative Methodologies for Training Delivery Through Gamification
The Co-Innovation project "Gamification for the Planet" was initiated by FNM to innovatively train its employees, focusing on sustainability topics. To meet these needs, PlaNet FNM was selected among various proposals: developed by Up2You and tailored to FNM's requirements, it is based on the principle of gamification. Ten teams competed against each other in sustainability challenges over nine weeks, experiencing a new and interactive learning mode that led to a more motivating educational experience with excellent levels of engagement.

Benefits Achieved:
Experimentation with gamification dynamics in training
Identification of key engagement drivers for FNM employees
High employee engagement: an average of 21 challenges completed per user out of a total of 26 proposed challenges




Smart Mobility Contracts
The co-innovation project "Smart Mobility Contract" between FNMPAY (a subsidiary of the FNM Group that offers payment services with added value solutions) and Trakti aims to streamline post-sales processes through technology. By leveraging the capabilities of blockchain technology and smart legal contracts, the experimentation focused on ensuring more effective and controlled management of internal processes. In this context, Trenord contributed with its expertise to implement specific use cases: in particular, refund requests were simulated from customers who made purchases through the online site using credit cards as their payment method. The experimentation allowed for testing the platform's functionalities in a controlled environment, an essential step for the scalability of the solution and its application in all services where technology enhances customer satisfaction.

Benefits Achieved
Improved Customer Experience: The potential customer benefits from a faster and easier-to-monitor process for refunding their travel tickets.
Increased Internal Efficiency: Operations that were manually handled by the back office are now processed automatically, reducing risks and enabling the management of a larger volume of requests.
Certification of Process Tracking




Smart Mobility Contracts
Il progetto di co-innovazione Smart Mobility Contract tra FNMPAY (società del gruppo FNM che offre servizi di pagamento con soluzioni e servizi a valore aggiunto) e Trakti, mira a efficientare i processi di post-vendita attraverso tecnologica. Sfruttando le potenzialità della tecnologia blockchain e degli smart legal contracts, la sperimentazione si è focalizzata dei processi di rimborso, assicurando una gestione più efficace e controllata. In questo contesto Trenord ha partecipato mettendo a disposizione il proprio know how per l'implementazione di alcuni specifici use case: in particolare sono state simulate delle richieste di rimborso provenienti da clienti che avrebbero effettuato acquisti attraverso il sito online, utilizzando la carta di credito come metodo di pagamento. La sperimentazione ha permesso di testare le funzionalità della piattaforma in un ambiente controllato, step imprescindibile per la scalabilità della soluzione e applicazione in tutti quei servizi per cui tecnologica aumenta la soddisfazione della clientela.

Benefici Ottenuti
Miglioramento customer experience: Il potenziale cliente
beneficia di un processo più veloce e facile da monitorare per il
rimborso del proprio titolo di viaggio;
Maggiore efficienza interna: vengono processate automaticamente operazioni che il back-office svolge manualmente, con una riduzione dei rischi e la possibilità di
gestire un maggior numero di pratiche.
Certificazione della tracciatura del processo